Sykkelbyen Alta er et samarbeidsprosjekt mellom Alta kommune, Statens vegvesen og Finnmark fylkeskommune. Vår visjon er å få flest mulig til å bruke sykkel; hele året.

Over 30 passerende vintersyklister på 1 time.

Ikke alle velger piggdekk på sykkelen, selv om det er vinter

Mange velger sykkel som transportdoning, selv om gradestokken kryper under 13 minusgrader. Sykkelbyen Atla hadde tatt oppstiling ved Bossekop skole for utdeling av belønninger til passerende syklister mellom kl 0730 - 0830 mandag morgen. Belønningene var i form av sykkeljakker og vannflasker. Sykkeljakkene er vann og vindtette, og er kjøpt inni limegrønn farge, nettopp for at de skal gjøre syklisten synlig i trafikkbildet. Verdien på disse er kr 1300 og gis til tilfeldig utvalgte på sykkel. Logoen til sykkelbyen er trykket i refleks på ryggen.

Denne morgenen var det mørkt ute, litt vind, i tillegg til de nevnte 13 minusgradene. Til tross for dette, over 30 personer passerte området syklende. De fleste hadde retning mot sentrum. Av de som ble stanset for å få utdelt den flotte sykkeljakka eller en vannflaske var blant andre Bossekop skole sin inspektør, Morten Fugelli. Han velger å bruke piggdekk på sykkelen sin om vinteren, "da merker man ikke at det er glatt, det er som å sykle på normalt føre" som han selv sa det.

Flere av de som passerte hadde likefullt vanlige "helårsdekk" på sykkelen uten pigger. Dette fungerer også utmerket, når føret er slik som nå. "Men det fungerte dårlig de første dagene når vinteren kom, da ble det for glatt", sa en. De vi pratet med uttrykte likevel stor tilfredshet for sykkelforholdene i Alta ,også om vinteren. "Det er en god start på dagen, hvor du kjenner at du får energi, er våken og klar til alt" - fortalte en annen av de passerende.

Hva må så til for å trives som syklist om vinteren? Du kan ta på deg vanlige klær som du bruker når du spaserer utendørs, det eneste du trenger ekstra er et plagg som kan dekke til ansiktet ditt. Enten i form av en finlandshette, headover, bøff, etc. Og selvsagt et par gode hansker eller votter på hendene.

Du trenger altså ikke være en atlet eller i superform for å prøve sykkelen på vinteren. Syklisten på bidlet rakk vi ikke å få navnet på, men er et eksempel på enkel "polstring" for å trives godt bak styret på veg til f eks jobb. Sykkelbyprosjektet vil følge opp utvelgelsen av en tilfeldig utpekt syklist også i februar. Da satser vi også på å dele ut varm drikke til de passerende.

Trå til :)