Mange sykler tvers over gangfeltet. Er det med livet som innsats?
I morges stod Sykkelbyen Alta ved Kvilekrysset for å studere adferden til syklister som skulle over gangfeltet. Dette er et av de mest trafikkerte overgangene - spesielt på morningen. Med både barneskole, 2 ungdomsskoler og en stor videregående skole i nærheten tilsier dette stor gjennomstrømning akkurat her. Biltrafikken er betydelig.
Bakgrunnen er noen henvendelser de siste par årene hvor det blir påpekt at "mange" sykler farlig fort over gangfeltet - midt i rushtrafikken. Dette observerte også undertegnede i dag - de fleste var på sykkelen når de trilte over gangfeltet. Er dette problematisk? Er det for den saks skyld ulovlig? Visste syklistene hva reglene sier?
Regelen kjenner de fleste til: Det er ikke ulovlig å sykle over gangfeltet - men bilene har da ikke vikeplikt for deg. Vil du være trygg på at bilene stopper for deg må du gå av sykkelen og leie den over gangfeltet - da regnes du som gående. Regelen er slik for at syklister, som kan komme i stor fart, ikke skal sykle rett ut i vegen og dermed kunne skape farlige situasjoner. Oppsummert: Du sykler over - det er ditt ansvar. Du leier over - bilisten skal stoppe.
Det passerte et 50-talls personer forbi i tidsrommet vi oppholdt oss ved krysset. Etter kryssing stilte vi en del av syklistene spørsmålet om de var bevisst på reglene. De aller fleste var det - men det var også unntak hvor noen var usikre på hva som er helt lovlig. Vår observasjon tilsa derimot ingen farlige krysninger. Alle syklister trilte pent frem mot gangfeltet og kikket seg godt rundt til begge sider før kryssing. De gangene det kom biler samtidig bremset bilene opp for å slippe syklistene over.
Petter Løksa Bellika som studerer ved Høgskolen i Narvik stoppet opp og svarte på hvorfor han syklet rett over gangfeltet. "Det er fordi bilene stoppet for meg. De vet sikkert like godt som meg at det er kjappere at jeg sykler over - da slipper de å vente ekstra lenge på at jeg skal gå over gangfeltet". Vi lurte også på om han kunne reglene rundt dette. "Ja, jeg vet at det er jeg som har vikeplikt når jeg sykler, men her hadde jeg sett at bilene stanset først før jeg trådde over".
Dette var svaret fra de aller fleste vi pratet med. Bilisten og syklisten tok hensyn til hverandre og sjekket forståelsen før de krysset over gangfeltet. Noen voksne oppga at deres erfaring med de som kunne bryte over et gangfelt i stor fart som oftest er de "i gule jakker" - underforstått - de som er ute på treningstur og holder høy fart.
Disse to unge herrene kom gående på vei til skolen. Vi spurte også dem om de av og til syklet og hvordan de gjorde dette over gangfeltet. Som oftest syklet de rett over - men de sjekket først at det var klart. "Hva ligger i at det er klart" spurte vi. ""At bilene stopper - eller at det er ledig". "Er det lov å sykle over gangfeltet slik dere beskriver?" Her var de usikre på svaret - og trodde kanskje ikke det. Hvorfor de gjorde det likevel er fordi det går fortest. De ville selvsagt ikke syklet over hvis bilene ikke ga tegn til å stoppe.
Fra Sykkelbyen Alta sin side ser det ut som reglene stort sett er klare for folk flest. Bilistene i Alta er veldig innstilt på samspill med syklistene - og slipper de i stor grad over når de nærmer seg gangfelt i fornuftig hastighet. Kan man gjeninnføre den gamle "gentlemanns-paragrafen"? Det kan likefullt være nødvendig å ta opp temaet med de yngste - da ikke alle kan dette godt nok - og tror de kanskje har rettigheter som de ikke har. Oppførselen til de vi observerte var likevel i tråd med sunn fornuft.
Det kan finnes utskudd både bak et ratt og et styre som ikke burde vært noen av stedene. Råsyklister og råkjørere er unntakene - og kan skape farlige situasjoner. Statistikken viser at ulykkestallene i Norge og Alta er på vei ned - noe vi håper fortsetter. Det forutsetter fortsatt gode holdninger og godt samspill i trafikken.