Sykkelbyen Alta er et samarbeidsprosjekt mellom Alta kommune, Statens vegvesen og Finnmark fylkeskommune. Vår visjon er å få flest mulig til å bruke sykkel; hele året.

Engasjerte 5 klassinger vet hva sykkelbyen Alta trenger

Ungt Entreprenørskap fikk frem elevenes ønsker og tanker for sykkel.

UE - 5 klasse 2

5 klasse elever ved Bossekop og Komsa skole har i 3 dager grunnet dypt på hva som kan være smarte løsninger eller gi tryggere vei til skolen sin - tilknyttet bruk av sykkel. Det er Syklistenes landsforening som sammen med Ungt Entreprenørskap har laget et prosjekt hvor de samarbeider med skoler i 3 av fylkene i Norge. I Finnmark er det kun de to nevnte skolene i Alta som har deltatt. I tillegg deltar Østfold og Buskerud - totalt 10 skoler.

Målet er å få de unges perspektiv på hvordan de opplever og samtidig kanskje har løsninger for utfordringer i hverdagen - på sykkel. Syklistenes landsforening er oppdragsgiver og de ønsker å få et grunnlag for hvordan man kan samordne seg med de yngste målgruppene i sykkelfremmingen. Ungt Entreprenørskap har ledet prosessen hvor elevene i 3 dager har fått prøve idefaser, lage prosjektplaner og til slutt fremført og presentert sine ideer. Det hele kalles "Sykkel-Smart-plan".

Både ordfører Monica Nilsen og sykkelbykoordinatoren var til stede under presentasjonen og det kan trygt sies at de begge ble imponert over oppfinnsomheten og kreativiteten til de unge syklistene.

UE- 5 klasse

Mange ulike ideer ble presentert, blant annet "hot-seat" (hvordan holde setet tørt), selvlysende gangfelt, bommer som stenger for biltrafikk når de syklende vil over, sykkelheis og elektriske motorer for bruk i oppoverbakker og forslag på nye gangstier og plassering av fartsdumper. Flere av elevene hadde tatt utgangspunkt i sitt eget nærmiljø og beskrev problemer slik de opplever dem - hvor bilene ofte er den "skumle motparten". Flere av forslagene inneholdt elementer med sensorer som registrerer biler og syklister og kan iverksette avsperring eller røde lys for å skjerme de myke trafikantene. Andre hadde en ide om store skjermer som forstørret bilde av fotgjengere - for å hjelpe bilfører å bli klar over farene. En konkret utfordring ble fremstilt med modell av nyveien fra Tollevikkrysset - hvor syklister og gående kan bli "borte" bak gelenderet. De kommer da overraskende på bilene - som ofte kjører svært fort på strekningen. Her var forslaget et speil som gjorde at bilførere så fotgjengere og andre i god tid.

Fra Aronnes har det lenge vært et savn å sette opp et vern mellom fortauet og bilveien - der de ligger helt inntil hverandre. Det har foreløpig ikke veimyndighetene godkjent - da det vil skape problemer med snøbrøytingen. Forslaget til en spenstig gjeng ved Komsa skole var et "nedklappbart" gjerde, som enten manuelt eller med fjernstyring kan legges ned av brøytemannskaper. Mer fantasifulle forslag forekom også, som sykler som kan forutsi fremtiden - og dermed "hoppe over" farer på veien, eller politimannen BOB som er en robot - som tar bilder av skjødesløse bilførere - og sender disse til politiet.

Fra Ungt Entreprenørskap ble det også utdelt en sjekk på kr 1000 til hver skole for god innsats. Fra Sykkelbyen sin side var presentasjonene såpass konkrete at denne måten å jobbe kan være et eksempel til etterfølgelse for å innlemme barns medvirkning i hvordan nærmiljøer bør utformes. Kanskje er det en ide å la de siste skolene også få prøve det samme prosjektet?